Logo TC Meukerdur Logo NTFU

Nieuws

7 augustus Straelen

7 augustus 2022

Op zondag 7 augustus de tocht naar Strael;en gefietst. De laatste tocht voor de vrije ritten in de maand augustus. (ivm bouwvak).    Om 7.30 uur met 4 renners (waarvan 1 gastrenner ), vertrokken en de opgaande zon tegemoet. De route gaat via Venray naar Arcen. Onder invloed van de stralende zon werd het tempo opgeschroefd naar believen van de 4  renners. De route loopt langs de Hertog Jan proeverij waar we om half tien Arcen binnen fietsten. De pauzeplaats in Arcen is populair onder zomergasten. De meesten leggen hier aan voor een brunch tegenover ijssalon Clever. Tsja, je hebt er van die renners bij die hebben altijd honger maar lieten zich toch overtuigen om het slechts bij 2 kopjes koffie te houden.

Met veel energie de route vervolgd richting Straelen Bij het pontje van Grubbenvorst gaf de gastrenner aan er doorheen te zitten. Later bleek dat hij iets verkeerd gegeten had op de BBQ van zaterdagavond. Onder het motto: samen uit samen thuis werd besloten de route aan te passen. Hedentendage is dat met een Garmin geen probleem. Met een aangepaste route en aangepast tempo zijn we dwars door de bossen van Tienray gefietst. De gastrenner werd uit de wind gehouden en netjes nabij zijn woning afgezet. Voldaan huiswaarts gefietst na een tocht van 130 km.

De 3 komende weken staan er vrije ritten op het programma waarna op 4 september we het weer oppakken met een rit naar Den Bockenreijder. (Altijd mooi).   P.s. Een punt van aandacht is de opkomst in de zomermaanden.

Iedereen een prettige (fiets) vakantie toegewenst.

03-08-22 Tochtje Beugen.

4 augustus 2022

Oei, het is wel erg heet, 31 gr en het zal niet veel afkoelen. Zouden er wel liefhebbers zijn om mee te fietsen, daarom maar eerst op de app gevraagd wie zou komen. En jawel, liefs met negenen waren we. We begonnen rustig aan en hadden ook nog wind van achteren, dat fietste ook wel gemakkelijk. Via Oploo, Sambeek, langs de Maas en dan Boxmeer kwamen we in Beugen aan. Daar lekker even op terras gezeten en via de St Anthonisse bossen terug naar huis. Het was heerlijk om te fietsen, echt niet te heet. Toen we in de bossen bij de paarse hei aankwamen stonden er schapen te grazen. Een mooie zon op de achtergrond, daar moesten we toch even voor afstappen en foto’s maken. Zo prachtig. Ook een paar Belgen stonden ervan te genieten en zij konden mooi een foto van ons maken en Frans maakte een foto van hen. Toen moesten we er maar weer flink vandoor maar nog geen 5 minuten later: Lek!!! Gelukkig had Peter de band snel verwisseld en waren we allemaal nog voor het donker thuis.

Woensdagavond 20 juli. Tocht naar Mill

25 juli 2022

Deze avond stond er een tocht naar Mill op het programma. Het weer zag er gelukkig beter uit dan dan alle voorspellingen tot nu toe aan gegeven hadden. Om 21.00 uur zou er een drupje kunnen vallen….

Om 18.30 uur stonden er 14 fietsers klaar bij de Sprank. Net het aantal waarmee het geoorloofd is om in een groep te fietsen. Ook wel weer eens gezellig.

Er stond een tocht van 65 kilometer gepland naar Mill. Die afstand vroeg om een ongebruikelijke route naar de pauzeplek om die afstand te bereiken. Het is ook wel leuk om een nieuwe route te fietsen.

We vertrokken richting Tereijken, om vervolgens via Gemert, de Coxe baan en Erp richting Uden/ Volkel te fietsen. Bij de stukken waar de route door de dorpen liep werd meteen duidelijk waarom het goed is dat een groep van 14 personen ook echt de max moet zijn. De overgang van het fietspad naar de weg en de korte stukken in het dorp zijn minder handig en veilig met een grote groep.

Vanuit Volkel werd de route vervolgd richting het Oventje en via een oversteek van de Middenpeelweg en de Witte Dellen naar de pauzeplek in Mill. De weersvoorspelling klopte nog steeds. De temperatuur was prima. En een bui leek nog ver weg.

Tijdens de pauze kwam er een appje binnen van Rian. Door een lekke band was zij een paar minuten te laat aan de meet. Om tot haar frustratie op te merken dat er geen clublid meer te bekennen was. Maar Rian laat zich niet zo maar uit het veld slaan. Ze appte me later dat ze toch een tocht van 65 km. gefietst had. Sterk Rian!

Na de pauze fietsten we in een rap tempo via Sint Wilbertoord en Venhorst huiswaarts. Even vielen er enkele zware regendruppels. Maar gelukkig bleef het daarbij en arriveerden we helemaal droog en weer voldaan in De Mortel.

Of onze leden uit Bakel en Deurne ook droog thuis zijn gekomen……, dat hopen we maar

Woensdagavond 13 juli tocht naar Grave

17 juli 2022

Als ik aankom bij de verzamelplek heeft zich al een grote groep verzameld. Een tocht naar Mie Pils is met dit warme weer dan ook geen slechte keuze. Het is een mooie warme zomeravond. Maar helaas de voorrijdster heeft andere plannen, de koers is gewijzigd en we gaan naar Grave.

Maar eerst is er nog onze voorzitter Maurice die nog even aandacht komt vragen voor de zevendorpentocht op 28 augustus. Vrijwilligers zijn meer als welkom. En als we dan toch met zo’n grote groep zijn en bijna allemaal in tenue dan is het mooi om nog snel een groepsfoto te maken. De regels doorspreken en we kunnen vertrekken.

De groep van 16 renners wordt opgedeeld in tweeën. Helaas voor de eerste groep die blijft het kleinst en zij moeten dus vaker op kop.

Via Elsendorp, de Witte Dellen in Zeeland vervolgen we onze weg naar De Reek. Het is te merken dat er volop naar de Tour de France wordt gekeken want regelmatig wordt er geroepen naar links, er staat veel wind en dan moet er gewaaierd worden, net als bij de tour. Ook de clipjes van de schoenen worden strakker getrokken, maar een sprint zit er voorlopig nog niet in. Een mooie dag voor Jumbo Visma want Vingegaard heeft de gele trui overgenomen.

Onderweg komen we langs mooie bloemenvelden en komen we via De Steeg aan op de dijk. Even schakelen en dan krijgen we zicht op de Maas. Altijd mooi om hier te fietsen. Ook hier laat de wind zich van zijn beste kant zien. Posities worden gewisseld want de wind komt van de zijkant. Dan is er schaduw, een ooievaar komt vlak boven ons overgevlogen. We fietsen onder de brug door, en dan is daar de haven van Grave en gaan we voor een korte stop naar de Markt. Dan blijkt dat we nog een gastrenner hebben. Een jongeman uit Venhorst is aangesloten bij de tweede groep.

We vervolgen onze weg via mooie slingerende weggetjes richting Mill, Wanrooij en Landhorst. De jongeman heeft het goed naar de zin bij ons, hij draait mee in het groepje en fietst zelfs mee tot aan De Mortel.

We komen netjes voor het donker in De Mortel en de teller geeft 75 kilometers aan.

Het was weer een mooie fietsavond om thuis nog een pilsje op te drinken.

Tocht naar Grashoek op 6 juli 2020.

13 juli 2022

Op de planning staat Panningen maar dat is toch te overmoedig.  Nieuwe bestemming is nu Grashoek.

We vertrekken met ’n groepje van 10 personen naar  het dorpje Grashoek.  Eerst nog even de nieuwe fietsen van José en Wim Toonen (gastrijder) bewonderen.  Hoge velgen en elektrisch schakelen, mooie ontwikkelingen op fietsgebied. Wat zullen zij snel gaan….

Fijn dat Johan en Louis er ook bij zijn, na hun ‘accidenten’ met de racefiets.  We gaan via een mooie route naar Grashoek.

Via Milheeze binnendoor naar het pittoreske Griendtsveen en Helenaveen.  Het is zo’n prachtige omgeving De Peel en het water.  Onderweg wat vogels spotten en genieten van de natuur.  De drempeltjes tussen Griendtsveen en Helenaveen zijn een beetje lastig en goed om  ze te ontwijken.

In Grashoek pauzeren bij de restaurant ‘De Meiden van Grashoek’.  Prima plek voor een damesfietsgroep 😉

Leni laat nog even haar insectenbeet zien.  De beet is helemaal voorzien van jodium en verband.  Het ziet er interessant uit, hopelijk overleeft ze het ha ha…

Weer op de fiets, het is geen heldere avond, dus doortrappen maar..

Via Beringen binnendoor naar Neerkant, Liessel weer terug naar Bakel/De Mortel.

Een fijne route met weinig obstakels.  Lekker fietsen, kilometers maken en gezellig wat praten met de medefietsers.  Wat ’n mooie sport hebben we toch..

Genieten!

Groetjes Mieke

Cuijk 8 juni 22

1 juli 2022

Aan de start staan 8 fietsers die nog even de schaduw opzoeken op deze warme zomerse woensdagavond. De tocht gaat richting Cuijk. Via Landhorst, Wanroij, Haps,  fietsen we langs de villa van wijlen dr. De Quay. We vervolgen via de Graafsedijk onze route die naar kasteel Tongelaar leidt. Helaas is het kasteel gesloten. Als alternatief pauzeren we op het terras van een cafetaria/kroegje. De gastvrije uitbaatster voorziet ons van een drankje met speculaasje uit de koektrommel. We zetten de tocht voort richting Langeboom en evenwijdig aan de Middenpeelweg trappen we naar de dr. De Quayweg in De Mortel. Voor het donker zijn we allemaal weer thuis. Met 75 kilometer op de teller en een gemiddelde van 27,5 km is er lekker doorgetrapt.

Avondrit woensdag naar Schaijk op 18 mei 2022

19 mei 2022

Vijf voor half zeven, vanuit alle hoeken, Deurne, Bakel, Gemert en uiteraard De Mortel komen groepjes fietsers bijeen op de hoek van het Dorpsplein.

Wie heeft de tocht, waar gaan we naar toe, piepende remmen smeren met water uit de bidon en de vraag hoe groot is de opkomst.

16 dames en heren dat is teveel voor één groep, dus gaan we splitsen. Met 8 dames in het eerste groepje en  de overige dames met heren in het tweede groepje vertrekken we richting Gemert. De route slingert door Erp naar Mariaheide. De omgeving wordt steeds landelijker en groener met prachtige boerderijen en landweggetjes. Het blijft opletten, plots een auto die voor ons tot stilstand komt, iedereen in de remmen en het smeren heeft helaas niet geholpen.

Achter de Bedafse Bergen door naar de Maashorst. Maashorst is het grootste natuurgebied van Noord-Brabant. Een prachtig bos waar we misschien wel te weinig oog voor hebben met de racefiets.

Door naar de pauze. We stoppen bij een camping, worden bekeken en er wordt wat geroepen over niet fietsen over de stoepjes en dan is daar de beachclub aan een hagelwit strand en palmbomen. Een mooiere pauzeplek voor deze warme zomeravond kan je niet bedenken. Heerlijk. De drankenkaart wordt gevraagd maar het blijft bij koffie, thee, cola en een ice tea want we moeten nog verder.

We zijn geen damesclub meer, steeds meer heren haken aan. Dan moet er ook gemixt  worden. Niet alleen mannen in het achterste groepje. Met de nieuwe verdeling en om de vijf minuten doordraaien,  vervolgen we onze tocht door bos en over een heuse kasseienstrook. Langs de Middenpeelweg gaat het gas erop.

Net voor het donker, met  68 kilometer op de teller komen we aan in De Mortel. Voor sommige is dit het eindpunt, anderen moeten nog een stukje verder om thuis te komen. Het was weer een geslaagde tocht.

1 mei 2022: Maastocht

1 mei 2022

De Meimaand begint vandaag. Dat zou betekenen volop lente weer. Maar helaas, het is nogal koel en een zachte noorden wind. Maar het zal de pret niet drukken. We starten gewoon met 9 mannen en gaan er rap tegenaan.

Henri heeft de tocht uitgezet in deze fraaie omgeving. De tocht verloopt prima zonder hindernissen. Even voor de pauze was er een verandering in de weg. Een oversteek over de Rijksweg, net voor Afferden, was veranderd. De oversteek is ook gevaarlijk wanneer het druk is. Een van ons stak toch gewoon over, zelfs zonder gevaar en gewoon even over het zand. De rest nam de omgelegde weg en ja hoor, we kwamen toch weer bij elkaar uit.

De pauzeplaats was goed op de hoogte gebracht, want de poort was open en de koffie klaar. En wanneer er een schaap over de dam is, dan komen er direct meer renners pauzeren.

Na de pauze ging het rap naar De Mortel.

Het tempo ging omhoog en hoe dichter we bij De Mortel kwamen ging het steeds harder. De laatste kilometers rustig uitrijden? Helaas vandaag niet. Maar de 30 gemiddeld haalden we toch wel en dat na iets meer dan 100 km.

Volgende week is het Moederdag. Wie weet wie er dan kan of mag. Ik ben er niet, want Floor wordt dan ook nog 3. En dat vieren we natuurlijk.

Avondrit Rijkevoort woensdag 21 april

22 april 2022

Woensdagavond iets voor half 7 wordt het steeds wat drukker op het kruispunt oude Molenweg/Lochterweg in de Mortel. Flink wat roze sokken bij elkaar en natuurlijk ook enkele fluorescerende groene sokken zijn van de partij.

Vandaag staat de tocht naar Rijkevoort op het programma, zo’n 50 kilometer is mooi in het begin van het seizoen.
Omdat de opkomst van gedreven renners vandaag groot is, zijn we genoodzaakt om ons in twee groepen te splitsen. Een groep van 8 en een groep van 7 met keurig, volgens de regels, 100 meter er tussen.
daar gaan we….via de Quayweg en de Rooije Hoefsedijk  steken we de Peeldijk over en rijden we via Handels grondgebied naar de Middenpeelweg.

Net voor Landhorst, gaan we linksaf, aan de linkse kant liggen de graszoden er keurig bij. Aan de rechterkant de stoffende tractor een stuk minder. De stofwolken laten we achter ons om vervolgens via wat zigzaggen uit te komen in Wanroij. We gaan rechtsaf richting St. Antonius… met in de verte de molen draaien we, net Wanroij uit,  linksaf om wederom via was rechts-links werk richting Rijkevoort te gaan.

Bij de molen in Rijkevoort rechtsaf, zodat we de wind in de rug krijgen, we vliegen via een hobbelig fietspad naar Ledeacker, daar gaan we via Ullingen naar de Quayweg…deze keer Quayweg van Landhorst. Binnendoor, via de Tweede Stichting komen we uit op de Middenpeelweg.  Eerst links, daarna gaan we rechtsaf…wederom richting Handel. Ingrid verlaat de groep om vervolgens solo door de gaan naar de Rips. De volgende kruising gaan Jet en Nicolijn ervandoor om de Heerevelden in te gaan. De groep heeft nog enkele kilometers te gaan naar het altijd gezellige De Mortel.

Onderweg zijn er enkele foto’s genomen door onze volg helikopter.
Zoals je op de foto kunt zien is deze door enkele…oplettende wielrenners gespot.
Het was, met het mooie weer, een geslaagde rit.
Op naar de volgende…..

Groetjes Nicolijn.

17 april 2022: Eerste Paasdag Kevelaer

18 april 2022

De traditionele rit was vandaag naar Kevelaer. Ieder jaar op Eerste Paasdag gaat de rit naar Kevelaer. Zelfs weer of geen weer, de rit gaat bijna altijd door. Vandaag was het dus WEL weer, want de zon scheen volop, de temperatuur was nog aan de lage kant en de koude oostenwind was nog niet echt op gang.

We zijn gestart met 13 mannen. Henk had een andere weg uitgezet dan gewoonlijk. Hij had twee ponten ingepland en een hele andere weg. Soms leek het of we ook meededen aan Parijs – Roubaix. De mooie weg en de fietspaden deden het tempo geen goed. We kwamen bij Blitterswijk bij het eerste pont(je) aan. Dat moest nog op stoom gebracht worden. Maar daarna konden we er met zijn allen net op. Veilig kwamen we aan de overkant. Dan weer snel op weg naar Kevelaer.

Daar aangekomen eerst wat extra lucht in de band van André. Vervolgens, bedevaart is bedevaart, koffie/thee met gebak. Dan een aantal kaarsen aansteken en de tocht weer hervatten richting Nieuw-bergen. Daar: hulde aan Koen en Ronald, want zij gaven de twee fietsers wel voorrang zoals het hoorde.

Van hieruit naar Bergen, naar het pont.  Maar eerst lek. Na de oversteek verder op weg. Lek en nog eens lek en wat extra lucht konden we weer verder. Tja, als je geen kaars aansteekt neemt Maria wraak, dat weet je.

Op de terugweg hadden we aardig de wind mee. En dat was te merken aan het tempo.

Uiteindelijk waren we nog net voor 13.00 uur in De Mortel. Op naar de paaseieren.